Myslíte si, že se vás téma majetku netýká, protože v podstatě žádný nemáte? Dost možná se pletete. Jestli tyto řádky čtete na firemním počítači nebo telefonu, tak se pletete určitě! Nebo o majetku firmy víte a doufáte, že kromě zaúčtování faktury za nákup už nic dalšího dělat nemusíte? Zase chyba.
Ale nebojte se, po přečtení tohoto článku budete mít k dispozici přesný a jednoduchý návod, jak vše uvést do pořádku. A nebudete se trápit hledáním materiálů, formulářů a postupů kdesi na internetu. Vše je tady. Jednoduše, rychle, přehledně. Pojďme se tedy pustit do práce.
První věc, kterou je třeba zmínit je fakt, že se tento článek zaměřuje na dlouhodobý hmotný majetek. Tímto označením myslíme majetek, který ve firmě používáme dobu delší než 1 rok. Nedávám zde žádný finanční limit, protože ten záleží na stanovení danou účetní jednotkou (což zanese do své interní směrnice).
Protože chci, aby pro vás byl článek srozumitelný a neztráceli jste čas čtením sáhodlouhých textů, rozdělila jsem vše do samostatných bloků podle jednotlivých stádií života majetku ve firmě. Kdo by chtěl proniknout do účetních tajů souvisejících s majetkem, může se přihlásit do kurzu, kde se majetku věnuji opravdu velmi podrobně.
Dnes si jistě pamatujete, že jste si právě koupili nový počítač do firmy, ale za měsíc, rok nebo 3 roky už budete konkrétní datum koupě lovit z paměti patrně těžko. Proto je více než taktické uchovat si doklad, na základě kterého se váš majetek rozrostl o další exemplář.
A jaké jsou nejčastější formy pořízení majetku?
Účetní se teď možná začnou ptát, jaký účet použijeme na stranu MD účetních souvztažností. V tomto ohledu je má odpověď trošku vyhýbavá. Proč? Protože záleží na interní směrnici dané účetní jednotky. V ní se totiž musíme dočíst, jaká je hranice pro účtování o majetku na jednotlivé účty.
Do hry nám totiž vstupuje zákon o dani z příjmů, který oblast majetku komplikuje odpisy. Z daňového hlediska je hranice odpisovaného majetku stanovena částkou 80 tis. Kč bez DPH (v případě plátců), ale účetní hledisko se odvolává na příslušnou směrnici účetní jednotky.
Zde máme na výběr hned několik variant.
Pořízený majetek je třeba zařadit dle firemní směrnice o nakládání s majetkem. V tomto dokumentu musí být přesně popsáno finanční rozpětí jednotlivých skupin majetků (drobný, neodepisovatelný, odepisovatelný) a jejich povinná evidence.
U drobného majetku je situace poměrně jednoduchá. Stačí jej zanést do seznamu drobného majetku, který musí kromě jiného obsahovat i odkaz na doklad, kterým byl majetek pořízen a evidenční číslo, pod kterým je majetek veden při inventarizaci.
Majetek s vyšší pořizovací cenou si jednoznačně zaslouží celou složku, která obsahuje aspoň základní dokumenty o životě majetku v naší společnosti. V této složce bychom měli rozhodně nalézt tyto dokumenty:
Před mnoha lety jsem byla u lékaře kvůli špatně se hojící ráně na ruce. Paní doktorka mi tenkrát řekla, ať se nedivím, protože od narození už všichni vlastně jen chátráme. Stejné je to i s majetkem používaným v naší firmě.
Protože máme povinnost evidovat majetek v rozvaze vždy v zůstatkové ceně (tedy v ceně, za kterou by byl majetek v reálném čase prodejný). Míra opotřebení se do účetnictví zaznamenává formou měsíčních odpisů. Pro přehlednost uvádím základní pojmy, které s opotřebením majetku používáme.
Protože tento článek představuje všechny základní oblasti života majetku, nemohu nezmínit případnou doplňkovou investici do majetku. Nejdůležitější je, abychom správně definovali, do které kategorie investice do majetku spadá.
Oprava – je taková investice, při které nedochází k žádnému vylepšení opravovaného majetku. To znamená, že na majetku vyměňujeme část stejné za stejné. Například pokud u budovy vyměníme okna a nedojde ke změně velikosti oken nebo materiálu, který by změnil vnitřní klima budovy, jedná se o opravu.
Technické zhodnocení – je logicky opakem opravy. Pokud tedy například do budovy nainstalujeme klimatizaci, která původně součástí budovy vůbec nebyla, jedná se bezesporu o technické zhodnocení.
Možná někdo namítne, proč s tím nadělám tolik povyku. Hned vám to objasním. Oprava je chápána jako přímý náklad, což má za následek okamžité zahrnutí do nákladů firmy. Zjednodušeně řečeno – co zaplatíme za opravu, rovnou si odečteme v nákladech.
Technické zhodnocení jsem již zmínila v odstavci zaměřeném na povinnou evidenci. Kromě toho, že dokumenty související s technickým zhodnocením mají být součástí složky příslušného majetku, dotkne se nás významně i z pohledu daní.
Hodnotu technického zhodnocení nemůžeme uplatnit přímo v nákladech tak, jak tomu bylo u opravy, ale naopak jí připočítáme k pořizovací ceně majetku. A co to pro nás prakticky znamená? O hodnotu technického zhodnocení se nám navýší zůstatková cena a ta se postupně odepisuje společně s majetkem.
Znáte rčení: „Nic netrvá věčně, ani láska k jedné slečně“? 🙂 Stejně tak ani náš majetek nebude ve firmě na věky. Existuje několik důvodů, které mohou vést k vyřazení majetku z užívání. Pojďme se na ně společně podívat.
Ať už je důvod vyřazení majetku jakýkoli, po přečtení tohoto odstavce jistě chápete, že vždy musí být písemně podložen. V tomto odstavci jsem se nezmiňovala o daňovém dopadu vyřazení majetku, protože to by vydalo na další článek. Pojďme si jen shrnout účetní zápisy, které leccos napoví.
Pro lepší představu si vezmu praktický případ, kdy vyřazujeme firemní automobil, který ještě nemá nulovou zůstatkovou cenu. Jak tedy budou vypadat účetní souvztažnosti v případech, které jsem uvedla výše?
A máme hotovo. Majetek je vyřazen a tím jeho cesta naší firmou končí. Jak už to tak ale bývá, chybí nám ještě pověstná třešnička na dortu. Jak již z celého článku víme, evidence majetku závisí na jeho zařazení. Pokud tedy vyřazujeme drobný majetek, stačí ho vyškrtnout ze seznamu. Tedy, přesněji řečeno, dopsat do seznamu datum a důvod vyřazení. Další rok se již v seznamu vyřazený majetek neobjeví.
U dlouhodobého majetku, který má vlastní složku nestačí jen napsat, že byl majetek vyřazen. Rozhodně doporučuji přiložit i dokument s důvodem vyřazení (viz předchozí odstavec). To ale ještě není všechno. Posledním dokladem je dokument, který uzavře celou složku. Je to:
A to už je opravdu všechno. Pokud jste dočetli až sem, máte již kompletní představu o pohybu, účtování a potřebném zdokladování celého života majetku firmy. Věřím, že vám článek poskytl přehledný návod, jak z majetkem pracovat a naplnil vaše očekávání.
Pokud jste tak ještě neučinili, budu ráda, když se přidáte k odběratelům mých novinek. Stačí si jen stáhnout eBook zdarma a už vám nic dalšího neunikne. Sledovat mě můžete rovněž na facebooku, kde pro vás připravuji další videa, kvízy a soutěže.
Těším se na viděnou kdykoli, kdekoli a jakkoli.