Z introverta závislá na lektorování

Jako malá jsem byla introvertní dítě. Nejraději jsem si někde v klidu sama četla a účastnit se kolektivních akcí pro mě bylo za trest. Časem jsem přivykla kolektivu, ale veřejná prezentace pro mě stále byla noční můra. Netušila jsem, že díky jednomu telefonátu se můj život od základů změní.

Jaká byla moje cesta?

Od roku 2013 jsem majitelkou vzdělávací společnosti Yesowl Consulting s.r.o., odborná garantka vzdělávacích kurzů účetnictví, ale hlavně nadšená lektorka. Hledání způsobů, jak předat pro mnohé nezáživná fakta poutavou formou, je pro mě radost a velká výzva.

Účetnictví je obor, který mnoho lidí děsí. Často slýchám na svou adresu poznámky: „Jak můžeš něco tak příšerného dělat?“ Nebo ještě mé oblíbenější: „Účetní jsou šedé myšky bez fantazie a kreativity.“

Vím, že pravda je jinde a ráda o tom přesvědčuji i druhé.

Psal se rok 2007 a já pracovala jako mzdová účetní v mezinárodní společnosti. Pravidelně jsem chodila na odborná školení, abych se udržovala v kondici a znala potřebné novinky z oboru.

Lektor jednoho školení byl metodik ministerstva, který vedl i odborné kurzy pro širokou veřejnost. Potřebuji vždy porozumět probíraným tématům, takže jsem s ním často diskutovala a po školení jsme zůstali ve spojení i telefonicky.

Po pár týdnech, právě jsem seděla s přáteli v kavárně, mi zazvonil mobil. Pan lektor mi bez obalu sdělil, že potřebuje zástup na jeden den kurzu, který vede. Musí ten den s manželkou do nemocnice a ví, že já ho kvalitně nahradím.

V ten okamžik mi došla slova.

Přiznávám, že se mi třásly ruce a vůbec jsem nevěděla, co říci. Řekl, že zavolá za hodinu, abych mu potvrdila své rozhodnutí a zavěsil. Nabídka mě lákala, ale jak mohu já, introvert, učit skupinu lidí?

Naštěstí, mě přátelé podpořili, a tak jsem na nabídku kývla. Den D byl hned následující týden, takže příliš času na strachy jsem neměla. Lektor mě ujistil, že ve středisku zanechal instrukce a osnovu toho dne.

Přijížděla jsem na místo konání a málem neudržela volant.

Všude se snažím být s časovou rezervou, takže jsem měla možnost trochu se uklidnit a srovnat si myšlenky. Čekala mě skupina 12 lidí a den se nesl ve velice příjemné atmosféře. Jen mé ruce za zády tancovaly kvapík, ale posluchači to naštěstí neviděli.

Odpoledne mi volal lektor. Prý byla skupina s mým výkonem moc spokojená. Na minutu se mi ulevilo. Pak přišel další šok. Rozhodl se totiž, že mi přenechá celý kurz. Nezmohla jsem se na jakýkoli odpor a jen odevzdaně souhlasila.

Teď, s odstupem času vím, že to byla správná cesta. Věříte na řízení osudu? Já ano. Už mnohokrát jsem se přesvědčila, že když naslouchám znamením, která ke mně přichází, jdu správnou cestou.

Podívejte se kolem sebe. Určitě uvidíte také spoustu upozornění. Je třeba jen poslouchat a život se bude ubírat správným směrem.

Samozřejmě, začátky byly těžké. Učila jsem denně, pět dní v týdnu a po ukončení kurzu se několik hodin připravovala na další přednášku. S každým dnem jsem se ale cítila jistější a hlavně motivovaný nadšením posluchačů.

Po ukončení kurzu jsem se téměř okamžitě dohodla na dalším lektorování. Zjistila jsem, že mě práce nejen baví, ale hlavně přináší mým posluchačům radost z pochopení nové látky, kterou potřebují pro svou vlastní práci.

S tímto uvědoměním jsem si ujasnila svou další profesní cestu.

Do kurzů jsem začínala kromě potřebné teorie z osnov vkládat i příběhy z vlastní praxe. Posluchači si také lépe zapamatují probíraná témata a získají přidanou hodnotu. Jsou pak jistější, když se s podobným příběhem setkají ve své práci.

Je vědecky podložené, že člověk reaguje automaticky na zkušenost, kterou aspoň 3 x prožil.

Tento pokus byl aplikován na skupinu lidí, kterým se 3 x pustila filmová simulace letecké katastrofy. Po těchto třech opakování lidé v rámci pokusu v simulátoru letadla přesně reagovali dle shlédnutého filmu.

Toto pravidlo se dá použít na jakékoli lidské chování. Stačí, když posluchačům 3 x zopakuji určitý postup a oni jej následně dokáží přenést do své vlastní praxe. Výsledkem je zautomatizování nově nabyté vědomosti.

Při vzdělávání je tato metoda použitelná při způsobu učení nové dovednosti. Ve své praxi proto mám zpracovaná výuková skripta, na která se odkazuji při přednáškách. Každá nová část je doplněna praktickým příkladem k probírané látce.

Posluchač tak spojí poslech výkladu, čtení textu a aplikaci problematiky na příkladu.

Své lektorské portfolio jsem z oblasti mzdového účetnictví rozšířila na účetnictví finanční, daně a základy podnikání. Do každého kurzu jsem se snažila vkládat i část sebe a svého pohledu na svět, což posluchači oceňovali. Stále jsem se ale musela držet osnov pořádajících vzdělávacích center.

Cítila jsem potřebu učit jinak.

Jednou jsem vedla skupinu kurzistů, kteří se těžce orientovali v problematice zásob. Aby téma opravdu pochopili, připravila jsem pro ně praktický příklad pojmenovaný Žížalí farma. Každý si vytáhl jednu roli, kterou pak v příkladu zastával.

Úkolem bylo sestavit plán produkce farmy, vytvořit fungující podnik a samozřejmě kompletně vše zaúčtovat. Všichni se svých úkolů ujali naprosto bravurně. Strávili jsme tak dva úžasné dny plné nových informací, ale hlavně zábavy.

Ještě po letech se mi občas někdo z těchto lidí ozve a neopomene náš žížalí podnik připomenout.

S jistotou v učení přišla nespokojenost s obsahem. Po roce učení pro druhé jsem se rozhodla vytvořit vlastní výukový program. Nastudovala jsem si podmínky Ministerstva školství a zakredivotala první kurzy pod svým jménem.

Stále jsem musela dodržovat předepsané osnovy, ale jejich obsah jsem mohla přizpůsobovat svým posluchačům. Důležité pro mě je hlavně to, aby klienti opravdu pochopili probíranou látku. Naučit se téma jako básničku k ničemu nevede.

Základem všeho nového je pochopení PROČ.

Proč nejen v oblasti vzdělávání. Proč i v oblasti běžného života. Je nezbytné, abychom si uvědomovali, co je důsledek našich činů. Pokud se potřebujeme něco nového dozvědět, naučit, zautomatizovat, musíme vědět, proč to děláme.

Vždy, když začínám pracovat s novým klientem, ptám se ho na důvod, který ho motivoval pro volbu vzdělávání v účetním oboru. Tato motivace je pro mě cesta k cíli. Pokud vím, co klienta do kurzu přivedlo, stavím na tom způsob výkladu.

Díky situaci, která v současné době v naší zemi panuje, jsem přesunula veškeré vzdělávání do on-line prostředí. Využívám dříve nabyté zkušenosti a základní formu výuky. Studenti stále dostávají výuková skripta, videa s mou přednáškou a cvičebnici s příklady.

V případě jejich zájmu nabízím navíc osobní konzultace nad příklady. Doporučuji, aby si napřed prostudovali všechny materiály a pokusili se vstřebat informace, v nich obsažené. Následně se spojíme přes Skype a probereme případné nejasnosti.

Individuální výuka je má cesta.

Moje základní motto při práci zní: „Jsem tu pro své studenty a doporučuji, abyste mě využili, dokud můžete.“ Dávám tím signál pro otevřenou diskusi a kladení otázek. Stud zde nemá místo. Je třeba probrat věci do detailu, abychom našli správné odpovědi.

Vím, že začátky jsou vždy nejtěžší a jsem ráda, že mohu pomáhat těm, kdo si o pomoc řeknout. Neexistuje totiž žádná hloupá otázka. Může vzniknout jen hloupá odpověď.

Proto všechny vyzívám…

… ptejte se!

Těším se na vaše písmenka
Vaše Eva

Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.